Bursit nedir?

Eklem çevresinde kas - tendon ile kemik arasında minik kesecikler bulunur. İçi sinoviyal sıvı dolu bu keseciklere”Bursa” adı verilir. Vücutta 160 kadar bursa vardır. Bursaların iç yüzeyi spesifik (sinoviyal) hücrelerle kaplıdır. Bu hücreler kollajen ve proteinden zengin bir sıvı (sinoviyal sıvı) salgılarlar. Bursa bu sıvı sayesinde şok emici ve lubrikan bir yastık görevi görür. Hareket esnasında üzerindeki kas ve tendon ile kemik arasında tampon oluşturur, basıncı emer, sürtünme ve tahrişi engeller.

Bursa içindeki sıvının artmasına “Bursit” adı verilir.

Bursitin nedeni nedir?

1.Mekanik yükler:Eklemlerin hafif, fakat sık tekrarlı darbelere maruz kalması veya daha      şiddetli yaralanmaları sonrası çevredeki bursalarda enflamasyon gelişebilir. Bursa sıvı ile dolar,    şişer ve çevre dokulara baskı yapmaya başlar.

Aşırı çalışma (overuse) veya işe bağlı eklem hasarı bursit riskini artırır. Bahçıvanlık,  marangozluk, kürek kullanmak, boyacılık, tenis, golf, kayak yüksek riskli aktivitelere örnek  verilebilir

Kötü postür, egzersiz öncesi kondüsyon eksikliği veya yetersiz germe ve ısınma da bursite neden  olabilir.

Bacakta uzunluk farkı veya artrit gibi eklem ve kemik sorunları bursada strese ve  enflamasyona neden olabilir.

2.Yaşlanma: Bursit gelişmesinde yaşlanmanın da etkisi vardır. Yaşlı tendon daha az elastiktir,  strese daha az tolerans gösterir ve kolayca zedelenebilir.

3.Romatizmal Hastalıklar: Romatoid artrit, gut, psöriatik artrit, tiroid hastalıkları veya nadir  ilaç reaksiyonları da riski artırır.

4.Enfeksiyon:İlave olarak enfeksiyon da bursa da enflamasyona neden olabilir.

Bursit kimlerde görülür?

Bursit en çok erişkinlerde, özellikle 40 yaş üstündekilerde görülür.

Bursit hangi bölgeleri tutar?

Bursit en sık omuzda (subakromiyal bursit, subdeltoid bursit), dirsekte (olekranon bursit), kalçada (gluteal bursit, trokanterik bursit), dizde (patellar bursit, pes anserin bursiti, Backer kisti) ve ayak bileğinde (retrokalkaneal bursit) görülür.

Bursitin semptomları nelerdir?

Burstin ilk ve en sık görülen bulgusu ağrıdır. Ağrı yavaş yavaş ortaya çıkabileceği gibi aniden (özellikle kalsiyum depozisyonu varsa) ve şiddetli olarak da başlayabilir. Hareket, germe ve zorlama ağrıyı artırır. Ağrının geceleri şiddetlenmesi tipiktir.

Şişlik, ısı artışı ve hassasiyet ağrıya eşlik eder      .

Eklem hareketleri kısıtlanır. Omuz hareketlerinde kısıtlanma (donuk omuz- adezif kapsülit) bursitin bir bulgusu olabilir.

Ağrı nedeni ile kas gücü azalır.

Bursit nasıl teşhis edilir?

Rontgen (X-ray) kemik çıkıntılarını veya artrite ait bulguları gösterebilir.

Bursadan sıvının enjektörle çekilmesi ve incelenmesi gut veya enfeksiyonu ayırmada işe yarayabilir.

Kan testi ile romatoid artrit veya diyabet ortaya konabilir.

Manjetik rezonans görüntüleme ile kesin tanı konabilir.

Ultrasonografik görüntüleme tanı koymada yardımcı olur. Ayrıca girişimsel işlemlere uygulanırken de kullanılabilir.

Bursit nasıl tedavi edilir?

Problemi artrıran aktivitelerden kaçınmak, etkilenen alanı istirahate almak, ağrının hissedildiği gün ağrılı bölgeye buz tatbik etmek ve antiromatizmal bir ilaç kullanmak yararlı olabilir.

Buna rağmen bir kaç günde düzelme olmaz ise bir doktora başvurmak gerekir. Doktor enflamasyonu azaltan ilaçlar önerebilir. Kortizon ağrı ve enflamasyonu hızla azaltabilir. Kortizon en güvenilir tedavi yöntemleridnen biridir ve bursa içine veya çevresine enjekte edilebilir. Şiddetli vakalarda bursa içindeki sıvı iğne ile boşaltılabilir. Ne yazık ki olguların %30’unda tek bir enjeksiyonla tam düzelme olmaz. Tekrarlayan vakalarda diğer bir dezavantaj, kortizon çok sık (4 aydan daha sık) uygulanamaz.

Fizik tedavi sık başvurulan bir yöntemdir. Fizik tedavide sıcak uygulamaları, ultrason ve germe ve güçlendirme egzersizleri ile problemi çözebilir. Diğer yöntemler başarılı olmamışsa cerrahi gerekebilir. Ancak cerrahiye nadiren ihtiyaç duyulur.

Bursitten nasıl korunuruz?

Bursit tekrarlayabilir. Kuvveti ve tekrar sayısını sınırlayıp, egzersizin yoğunluğunu yavaş yavaş artırmakla nüks engellenebilir. Olağan dışı ağrı varsa yapılan işe ara vermek, sonra tekrar denemek gerekir. Ağrı tekrarlarsa o gün o işe devam etmemek gerekir.

Dikkat !!!

Eğer; ateş varsa (37,5 dereceden yüksek), şişlik, kızarıklık ve sıcaklık varsa, genel bir kırgınlık veya birden fazla bölgede ağrı varsa ve etkilenen bölgeyi hareket ettiremiyorsanız derhal doktorunuza başvurun. Bunlar daha ciddi bir hastalığın belirtisi olabilir.

Omuz bölgesi bursları:

Dirsekte olekranon bursa ve olekranon bursit

El bileğinde ulnar ve raidial bursalar

Omurgada interspinöz bursalar

Kalça bölgesinde bulunan bursalar