Topuk ağrısı neden olur?

Topuk ağrısının en sık nedenlerinden biri plantar fasiiitistir.  Plantar fasiitis, ayak tabanında plantar faysa denen yapının zedelenmesine veya ödemine verilen isimdir. Plantar faysa, topuk kemiğini parmaklara bağlayan kalın bir banttır. (Resim)

Plantar fasiitise bağlı topuk ağrısı çok sıktır. Genellikle koşan, zıplayan veya uzun süre ayakta kalanlarda görülür.  Selim bir hastalıktır. Hastaların çoğu tedavi görmese bile bir yıl içinde düzelir.

Plantar fasiitisin belirtileri nelerdir?

En sık görülen belirtisi topukta ve/veya ayak tabanında görülen ağrıdır. Ağrı sabah yataktan kalkınca, ilk adımları atarken daha şiddetlidir. Bir müddet oturduktan sonra kalkmak da ağrılı olabilir.

Tedavi için kendi kendime yapabileceğim bir şeyler var mı ?

Evet var. Bunlar;

İstirahat: Ayağınızı dinlendirerek iyileşme şansı verin.  Ancak aktiviteyi tamamen kesmeyin.  Tam istirahat, uzun vadede daha fazla ağrı ve tutukluğa yol açabilir.

Buz tatbiki: Topuğa günde 4 kez 20 dk. kadar buz tatbiki ağrıyı azaltabilir. Ayrıca egzersiz öncesi buz tatbikli ve masaj yararlı olabilir.

Spesifik ayak egzersizleri: Bazı egzersizler (Resim) topuk ağrısına yardımcı olabilir. Bu egzersizleri her gün yapın.

Ağrı kesici: Eğer ağrınız şiddetli ise reçetesiz alabileceğiniz bir ağrı kesici ilaç alın. Bunlar  ibuprofen (advil) veya naproksen (naprosyn) olabilir. Eğer başka bir hastalığınız varsa veya başka bir ilaç almanız gerekirse ilaç almadan önce doktorunuza danışın.

Sağlam ayakkabılar: Taban yastıkları, topuk desteği ve iyi bir arkı olan spor ayakkabıları en iyisidir. Rigit tabanı olan ayakkabılar da yararlı olabilir. Topuk pedleri veya jel topukluklar da yararlı olabilir.

Gece splintleri: Bazı hastalar gece uyurken, ayağı düz tutan ayak splinti kullanınca rahat ederler.

Plantar fasiitin bir testi var mıdır?

Hayır, plantar fasiitis için özel bir test yoktur. Tanı sadece muayene ile konabilir. Başka bir hastalık şüphesi varsa röntgen veya başka testler gerekebilir.

Plantar fasiitis nasıl tedavi edilir ?

İlk adım kendi başınıza yapabileceğiniz şeyleri yapmak olmalıdır. Fakat bunlar yararlı olmaz ise veya yakınmalarınız şiddetlenirse doktorunuz şunları önerebilir;

Ø  Ayağı desteklemek üzere özel bir bantlama.

Ø  Ayak sığacak şekilde yapılmış özel ayakkabı destekleri.

Ø  Ayak tabanına kortizon enjeksiyonu. Ödemin çözülmesine yardımcı olabilir.

Ø  Ayak ve bilek ateli.

Ø  Ameliyat (Sadece diğer tedavilere cevap vermeyen hastalarda, nadiren gerekir).

Ø  Bazı hastalara şok dalga tedavisi (ESWT) önerilebilir. Bu tedavi ağrılıdır ve yararı kanıtlanmamıştır.

Ağrının geri gelmesini engellemek için yapılacak bir şey varmı?

Evet. Ağrının geri gelme olasılığını azaltmak için;

Ø  Topuk ve bilekleri destekleyen, taban yastıkları olan rahat ayakkabılar giyin

Ø  Parmak arası terliklerden, bağcıksız veya uygunsuz ayakkabılardan kaçının.

Ø  Yalınayak yürümeyin.

Ø  Yıpranmış ayakkabıları giymeyin.