Kullandığınız ilaçlara rağmen ağrınız geçmediyse doktorunuz kortizon enjeksiyonu önerebilir. Ancak siz kortizonun bir takım sağlık problemlerine yol açtığını duyduysanız, doğal olarak tereddüt edeceksinizdir. Ayrıca kortizonun size nasıl yardımcı olacağı konusunda da bir takım şüphelerinizin olması doğaldır.

Kortizon böbrek üstü bezlerinden salgılanır ve vücuttaki enflamasyonu azaltmaya yardımcı olur. Bu nedenle kortizonun ağrı, şişlik ve benzeri durumlarda, hasarlı bölgeye (lokal) enjeksiyonu etkili bir tedavi yöntemidir ve oldukça sık kullanılır.

Kortizon 1930’lu yıllarda, Amerika’da Mayo Klinik doktor ve araştırmacıları tarafından bulunmuştur. O zaman nasıl yaptığı çok iyi bilinmiyordu, ancak tedavide çok işe yarıyordu. Kremleri rahatlıkla cilde sürülebiliyordu ve hapları romatoid artrit, lupus, astım, sarkoidoz, ülseratif kolit ve Crohn hastalığı gibi durumların tedavisinde kullanılıyordu. Hastalar birkaç gün içinde nasıl iyi olduklarını anlatıyorlardı. Bu nedenle uzun süre kontrolsüz ve yüksek dozlarda kullanıldı. Sonuçta ortaya çıkan ciddi yan etkiler kortizona karşı tepki doğmasına neden oldu.

Kortizon halen vazgeçilmez bir ilaç olarak kullanılmaktadır ve uygun dozda ve sürede kullanıldığında oldukça güvenli ilaçlardan biridir. Ağrılı durumlarda ağızdan almak yerine, ağrılı bölgeye doğrudan enjekte edilmesi güvenlik ve etkinlik açısından daha avantajlıdır.

Kortizon enjeksiyonu;

Romatoid artritte (iltihaplı romatizma)

Osteoartrite (kireçlenme) bağlı eklem ağrılarında,

Omuz, kalça ve dizdeki bursitlerde,

Donuk omuzda,

Lateral epikondilit (Tenisci dirseği)

Medial epikondilitte (Golfçu dirseği)

Plantar fasiit ve kalkaneal epinde (topuk dikeni),

Karpal tünel sendromunda (bilekte sinir sıkışması)

Boyun-Sırt-Bel ağrılarının bazı tiplerinde yararlı olabilir.

Yan etki ve riskleri;

Kortizon enjeksiyonu bu durumların birçoğunda kesin sonuç vermeyebilir. Ancak ağrılı atakları tedavi eder, iyileşme süresini kısaltır.

Kortizon enjeksiyonun tipik etkileri yaklaşık 1 ay devam eder. Daha sonra tekrar bir miktar ağrı ortaya çıkabilir. Bu durumda siz ikinci bir enjeksiyon isteyebilirsiniz. Ancak doktorunuz aynı bölgeye, senede 3-4 enjeksiyondan fazlasını önermeyecektir. Çünkü kortizonun pek çok istenmeyen etkileri vardır. Bunlar şu şeklide sıralanabilir;

Kilo artışı,                                   Yüzde şişlik,

Kemikte incelme,                       Kan basıncında artma,

Kanşekerinde yükselme,           Katarakt,

Diabet,                                       Enfeksiyon riskinde artış,

Eklem ve tendon hasarı,            Mide ülseri,

Psikiyatrik problemler.

Bu istenmeyen etkilerin çoğu sistemik tedavi denilen kortizon haplarıyla ortaya çıkar. Çünkü kortizon kan yoluyla tüm vücuda taşınır.

Yılda altı enjeksiyondan fazlası eklem hasarına veya tendon kopmasına neden olabilir.